2015. január 11., vasárnap

Egyben sült bébipulyka gyömbéres sültalma szósszal 10/1/2.

Gyarapodik az egészben sült állatok köre a konyhámban a Mautner kontra Széll kihívásnak köszönhetően. :) Sütöttem már kacsát, halat, most pedig a pulyka következett. A legkisebb bébipulykát próbáltam választani, de ez is több volt, mint 3 kg, nem tudom meddig fogjuk még enni, pedig vendégeket is hívtunk :) Sajnos a nagy sietségben az egész pulykát nem sikerült lefotózni, de Édesanyám blogján megtekinthetitek, az enyém is így nézett ki, csak 1 kilóval kisebb volt. A férfiaknak azért nem elég mellé az almaszósz, így készítettem mellé én is krumplipürét.

Hozzávalók:
1 bébipulyka (kb. 3,5 kg)
sóoldathoz:
5 l víz
20 dkg só
10 dkg cukor
1 ek. egész bors
10 szem szegfűbors
2 narancs reszelt héja
gyömbér felkarikázva (kb. 4 cm)
töltelék:
2 fej vöröshagyma
5 gerezd fokhagyma
1 csokor petrezselyem
1 narancs
pulyka megkenéséhez:
10 dkg vaj
1 dl olívaolaj
só, bors
almaszószhoz:
2 zöld alma
2 piros alma
2 cm gyömbér
5 dkg vaj
1 narancs

Egy nappal korában elkészítem a sóoldatot. Felforralom a vizet, hozzáadom a sót és a cukrot és addig főzöm, amíg ezek feloldódnak benne. Leveszem a tűzről, hozzáadom a fűszereket, a narancs reszelt héját, valamint a felkarikázott gyömbért és hagyom, hogy szobahőmérsékletűre hűljön.A pulykára rá kell önteni ezt az oldatot, de mivel nekem nem volt ekkora tálam, egy nagy szemeteszsákba tettem a pulykát, erre öntöttem a levet, majd beleültettem egy lavórba és a lépcsőházba tettem éjszakára, mert az elég hűvös, kint a teraszon viszont megfagyott volna így a nagy mínuszokban.
Másnap a pulykát kiveszem az oldatból és alaposan szárazra törlöm. A belsejét megtöltöm a cikkekre vágott hagymával és naranccsal, valamint a fokhagymával és a petrezselyemmel. A töltelék mennyisége változhat annak függvényében, hogy mekkora a pulyka, én ezt nem tudtam mind beletenni. A pulykát megkenem az olajjal, majd kézzel "rámasszírozom" a vajat (ebből sem kellett nekem ennyi). Kicsit megsózom, de óvatosan, mert az oldat sós volt, illetve borsozom, majd összekötöm a lábait és 220°-on 30 percet sütöm. Ezután csökkentem a hőmérsékletet 140°-ra és így további 1,5-2 óráig sütöm, majd felemelem a hőmérsékletet újra 220°-ra és 30 percig pirítom. Szeletelés előtt legalább 30 percig pihentetem.
A pulykát mellével lefelé helyezem egy tepsibe, melybe rácsot tettem, hogy kicsit kiemelkedjen és ne a szaftban "üljön" a pulyka. Az almaszószhoz előkészítem az almákat, mindegyiket cikkekre vágom, a zöldet meghámozom, a pirosat nem muszáj. A sütési idő vége előtt 30-40 perccel a pulyka mellé teszem, de figyelni kell, nehogy megégjenek.
Amíg a pulyka pihen, az almákat simára pürésítem egy botmixerrel, hozzáadom egy egész narancs levét, a reszelt gyömbért és a vajat, majd a pulyka mellé kínálom krumplipürével együtt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése