2020. március 2., hétfő

Sajtkészítő tanfolyam, és amit utána otthon alkottam

Talán kijelenthetem, hogy megtanultam gomolya sajtot készíteni, de persze még van hova fejlődnöm, viszont nagyon lelkesen kísérletezem. Az úgy kezdődött, hogy még tavalyelőtt Hugicámnak születésnapjára közös programot ajándékoztam, ami valamilyen főzőtanfolyam lett volna, de mivel megszületett harmadik gyermekünk, ezt el kellett kicsit halasztanunk. Addig toltuk, hogy megint itt volt az évvége és a kuponunkat be kellett váltani, amivel egy januári Sajtkészítő tanfolyamra mentünk el végül az Ursa Maiorba. 
A tanfolyamon elméletileg megtanultuk volna a gomolya sajt készítést, a parenyicát, valamint a mozzarellát, de egy szerencsétlen véletlennek köszönhetően, csak a gomolya sajtra volt lehetőségünk, a többit, elméletben tanultuk meg, de egyszer lehet annak is nekiállok itthon. Na, de lényeg a lényeg, hogy a felvezető elméleti ismeretek után, átléptünk a konyhába, ahol akkor már melegedett a piacon vásárolt házi tej, és nekikezdtünk a sajtgyártásnak. A legegyszerűbb sajt, amit otthoni körülmények között el lehet készíteni, az a gomolya sajt, mert ez az egyetlen amihez elegendő csak oltóanyagot beszerezni, nincs szükség különféle kultúrákra, és ennek köszönhetően hosszas várakozásra, ami napokat jelent. 

 
A gomolya sajt röviden úgy készül, hogy a tejet lassú tűzön felhevítem nagyjából 38°-ra, ezt ha nincsen hőmérője az embernek, akkor a kisujjával is ellenőrizni tudja, mert ez a fürdővíz hőmérséklet nagyjából. Ekkor le kell zárni a tűzhelyet és hozzáadni a pontosan kimért oltóanyagot, majd várni 30 percet, amíg megalszik a tej. A gyerekeknek itthon nagyon tetszett ez a művelet, hogy fél óra múlva szeletelhető lett az előtte folyékony állagú tej, majd ha ezt "felaprítottuk", akkor várni kell nagyjából 15 percet, hogy a sajttészta lemenjen az edény aljára. Ekkor leszűrjük a rengeteg savót, hiszen 1 liter tejből csak mindössze 10 dkg sajt lesz, a többi mind savó, majd ebben a szakaszban tudjuk ízesíteni a sajtot, én eddig fokhagymásat, zöldfűszereset és aszalt paradicsomosat próbáltam. Ezek után szűrőbe, vagy speciális sajtkészítő formába szedem a sajttésztát, és 20 percenként forgatom nagyjából másfél órán keresztül, majd egy nagyjából 15°-os helységbe (nekünk ez a kamra volt) teszem egy éjszakára. Másnap reggel 20%-os sófürdőbe teszem az elkészült sajtokat, így hagyom 5-6 órát, majd papírtörlőn lecsepegtetem és zsírpapírba csomagolva hűtőbe teszem. Így nagyjából egy hétig áll el, már ha nem eszitek meg előbb, de én legutóbb vákuumoztam is párat, úgy elvileg egy hónapot is kibír.


Nem nagy ördöngösség, én az első adagot itthon egyedül úgy készítettem, hogy közben a három gyerekünkre is egyedül vigyáztam, szóval vágjatok bele bátran, de arra figyeljetek, hogy csak házi tejből működik a sajtkészítés, azt biztos forrásból szerezzétek be, és menjetek el egy sajtkészítő tanfolyamra, ahol az alapokat megtanulhatjátok, mert azért egyszer jó látni ezt a folyamatot, az állagok miatt is. Utána pedig ha reggelire a saját készítésű sajtodat eheted, esetleg egy saját készítésű kiflivel vagy zsemlével, az elég jó érzés, próbáljátok ki, nekem az volt.

1 megjegyzés: