2020. március 25., szerda

Igazán foszlós kalács

Nagyon sok kalács receptet próbáltam már, és itt a blogon is közzétettem már jó párat. Eddig már 3 éve megvolt egy jól bevált receptem, azt sütöttem minden évben húsvétra, de most találtam egy még ennél is jobbat, természetesen hol máshol, mint a Limara szakácskönyvemben.
Férjem eddig is sokszor kérdezte, hogy miért csak húsvétkor sütök kalácsot, amikor ennyire finom, annyira valóban nem is ördöngösség, csak idő kell hozzá, viszont hétvégén ő is mindig szereti ezt enni reggelire, kis-nagylányunk pedig ha tehetné minden reggel mézes kalácsot enne. Mivel most a karantén ideje alatt az öccse is beállt a reggeli kalácsevők sorába, így hetente sütöm ezt az adagot, de a tésztát ketté szedem, és két közepes kalácsot sütök, amiből az egyiket le is fagyasztom, és hét közepén veszem elő, így egész hétre megvan ezzel a kalács adagunk.

Hozzávalók:
1 dl tej 
6 dkg cukor
2 dkg élesztő
50 dkg liszt 
1 kk. só
1 tojás+1 tojássárgája
2 dl 30%-os habtejszín
1 tojás a kenéshez

Elkészítési idő: 2,5 óra
Sütési hőfok: 160-170°


Meglangyosítom a tejet, belekeverek 1 tk. cukrot és belemorzsolom az élesztőt, majd hagyom felfutni. Közben a lisztet egy tálba szitálom, elkeverem a sóval és a maradék cukorral, majd a közepébe mélyedést készítek és ide öntöm a felfutott élesztőt, a tojást, a tojássárgáját és a tejszínt, majd kézzel vagy géppel alaposan kidagasztom a tésztát, amíg már nem ragad a tálhoz, illetve a kezemhez. 45 percig pihentetem, majd jöhet a formázás. Annyi gombócot formálok a tésztából, amilyen fonást szeretnék csinálni. Én eddig hatos fonást csináltam, de most kipróbáltam az ötöset is, de számtalan verziót találtok még az interneten videókkal, vagy a Limara praktikái könyvben. A gombócok megformálása után letakarom őket és 15 percig pihentetem, majd mindegyikből rudat sodrok és megfonom a kalácsot. Sütőpapírral bélelt tepsire fektetem őt, vagy őket, megkenem alaposan tojással és további 30 percig kelni hagyom. 
Közben előmelegítem a sütőt, majd mikor letelt az idő, ismét megkenem tojással a kalácsot, és nagyjából 40-45 perc alatt megsütöm, majd megpróbálom megállni, hogy legalább langyosra hűljön mielőtt felvágom, ami nehéz, mert mennyei illat árasztja el az egész házat. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése