2020. február 18., kedd

Vajas patkó

Tegnap mivel semmilyen pékáru nem volt itthon, nekiálltam kiflit sütni. A középső gyermekünk egy kis megfázással itthon van, így nyilván őt kérdeztem meg, hogy milyet süssek. Ő a sós rúdra, a slanacra szavazott, aminek receptjét nemsokára megosztom majd veletek, de én már ezt a vajas patkót is kinéztem egy ideje, így mindent csináltam egyszerre. Összesen 36 kifli illetve rúd készült, amivel azt hiszem egész hétre elláttam magunkat. Nagyjából a felét lefagyasztottam, mert kipróbáltuk, kiolvasztás után is nagyon finom, a hétre a házi pékség azt hiszem teljesített.

Hozzávalók:
3 dl langyos tej
1 ek. cukor
2,5 dkg élesztő
60 dkg finomliszt
1 tk. só
10 dkg olvasztott és visszahűtött vaj
1 ek. barna cukor a vízfürdőhöz 

Elkészítési idő: 3 óra
Sütési hőfok: 200°


A tejbe elkeverek egy teáskanál cukrot, és belemorzsolom az élesztőt, de nem kell felfuttatni. A lisztet átszitálom egy tálba, összevegyítem a sóval és a maradék cukorral, majd a közepébe mélyedést készítek és beleöntöm az élesztős tejet, majd kidagasztom a tésztát. Amikor már összeállt egy gombóccá, akkor kis adagokban hozzáadom a vajat, és mindig csak akkor adok egy következő adagot, amikor már teljesen felszedte a tészta az előzőt. A szép fényes tésztát lefedem és 40-45 perc alatt duplájára kelesztem. 
Az eredeti recept szerint gombolyítani kellene a 10 darabot és ezeket 10 perc pihentetés után egyesével kinyújtani és feltekerni, de én azt a verziót választottam a formázásra (mivel így nekem szebbek lettek a kiflik), hogy két részre osztottam a tésztát, amiket egy-egy nagy körré nyújtottam, amilyen vékonyra csak tudtam, felvágtam 8-8 cikkre, majd a háromszögeket még egy picit nyújtottam és szorosan feltekertem, majd a végüket behajlítottam. Így fedtem le őket konyharuhával és további 20 percig kelesztettem. 
Előmelegítettem a sütőt, majd egy lábosban pár ujjnyi vizet forraltam a barna cukorral együtt, és a kiflik mindkét oldalát egyesével "megfürdettem" benne, majd átemeltem őket szűrőkanállal a tepsire. Azokat a kifliket amiket én nem fürdettem meg, azokat csak megspricceltem vízzel és megszórtam sóval, majd mindegyiket betoltam 15-20 percre a forró sütőbe, utána pedig rácson hagytam kihűlni.


Tipp: az eredeti recept 10 kiflire vonatkozik, de nekem 16 kijött belőle. A felénél viszont abbahagytam a vízfürdőt, így lett 8 ilyen, 8 olyan. A sütő aljába érdemes mindig egy kis fém tálba vizet tenni, mert az ebből képződött gőz javítja a kiflik állagát.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése