2021. február 27., szombat

Teljeskiőrlésű, kovászos rombuszkiflik

Bevallom őszintén, hogy mostanában kicsit mellékvágányra helyeztem a kovászomat. Minden héten megetetem, szóval gondoskodom róla, csak a hosszadalmas sütés maradt el. Múlt hétvégén már nagyon szégyelltem magam, így elővettem, megetetettem és kint hagytam a pulton, hogy lássam mennyit nő egy éjszaka alatt. Reggel hatalmas meglepetés ért, több mint duplájára nőtt, így ezen a csodás látványon felbuzdulva fel is szaporítottam gyorsan egy kenyérsütéshez, majd úgy gondoltam, hogy egyből sütök egy teljeskiőrlésű kenyeret is. 

Miközben már bekevertem a kovászt és autolizáltam a lisztet a vízzel, megjelent előttem barátnőm legújabb blogposztja a zabpelyhes rombuszkiflijeiről és gondoltam kipróbálom kenyér helyett ezt a formát. Nyilván így alakítgattam a kelesztési fázisokon, de ezt majd lejjebb részletezem, viszont ami a lényeg, hogy egy szuper és egyben egészséges szendvicsalapot sikerült alkotnom, melyből még most is van a fagyasztóban, amit reggel a mikróban vagy a sütőben kiolvasztva olyan, mintha most érkezett volna frissen a pékségből. Kicsit tömörebb a tésztája, mint ahogyan ez általában igaz a teljeskiőrlésű pékárukra, de úgy eltelít, hogy én még szinte ebéd időben se vagyok annyira éhes.

 



Hozzávalók 10 darabhoz:

140 g aktív kovász (50 g kovász, 100 g liszt, 80 g víz, melynek a maradékát újra etettem és eltettem a hűtőbe a következő sütésig)

190 g búzaliszt

190 g teljeskiőrlésű búzaliszt

270 g víz

40 g lenmag

40 g szezámmag

10 g só

zabpehely a szóráshoz


Amíg felszaporítom a kovászt, addig a liszteket és a vizet elkeverem egymással és 1,5 órán keresztül autolizálom. Dagasztógépbe helyezem a kovásszal, a magokkal és a sóval együtt, majd alaposan kidagasztom a tésztát, és konyharuhával lefedve 30 percig pihentetem. Ezután következik egy szirom hajtogatás az edényben (a tészta alá nyúlok a tálban és ráhajtom, majd elforgatom a tálat 90°-al, és addig ismétlem ezt, amíg körbe nem érek). Ezt a hajtogatás - 30 perc pihenés fázist még 2 alkalommal megismétlem, majd a harmadik hajtogatás után lefedve 2 órán keresztül kelesztem. 

Megformázom a rombusz kifliket az alábbiak szerint: 10 részre osztom a tésztát, majd mindegyiket gömbölyítem, kör alakúra lapogatom és képzeletben elfelezem, majd mindkét oldalát "feltekerem" a közepéig, ahol kissé lenyomkodom az illesztést. A henger tetejét és alját összenyomkodom, így alakul ki a rombusz szerű forma, majd 2-2,5 órán keresztül újra letakarva kelesztem.

A sütő aljába behelyezek egy vízzel teli fém tálat, előmelegítem 230 fokra, légkeveréses állásba, majd minden kiflit megspriccelek vízzel, megszórom őket apró szemű zabpehellyel és 25 percig sütöm őket.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése