2020. április 19., vasárnap

Békebeli bukta

#15
Bukta... ez számomra igazán olyan Nagymamás sütemény, holott, az én nagymamáim, ilyeneket pont nem igazán készítettek, vagy legalábbis nem emlékszem rá, de valahogy ez a fajta kelttésztás sütemény a mi családunkban sosem volt "divat".  Anyósom aránylag sokszor készített, szerettem is, de valahogy magamat sose tudtam eddig rávenni, túl macerásnak gondoltam. Az erről alkotott véleményem továbbra sem változott, nem tudom mikor fogom újra rávenni magamat, ennek a sütésére, de az biztos, hogy most megérte megcsinálnom, még akkor is, ha ráment jó pár órám, viszont mivel én csak fél adag tésztát akartam begyúrni, de a gyerekek folyamatosan kérdeztek tőlem valamit, félúton elmértem a hozzávalókat, így mégis 1 kg lisztből kellett nekilátnom, de szuperül fagyasztható (az első adagot már azóta megettük, és olyan volt mint a friss) így ez az adag egy-egy tartalmas leves után nekünk három ebédre is elegendő volt, így mégiscsak maradhat ez is "karanténos" étel. A receptet ismét Borbás Marcsi Édes békeidők könyvéből vettem, és továbbra sem csalódtam ezekben a békebeli receptekben.

Hozzávalók: 
1 kg liszt
10 dkg cukor
1 tk. só
20 dkg vaj
5 dkg élesztő
6 dl tej
2 tojássárgája
20 ml olaj
töltelékhez:
barack- és szilvalekvár
túrós batyuhoz:
25 dkg túró 
1 tojás
2,5 ek. cukor
fél citrom reszelt héja
1 vaníliarúd belseje, vagy 1 tasak vaníliás cukor
5 dkg mazsola
1 tojás a kenéshez

Elkészítési idő: 2 óra
Sütési hőfok: 180°


Az élesztőt egy kevés langyos tejben egy kiskanálnyi cukorral felfuttatom. A lisztet elmorzsolom a puha vajjal, hozzáadom a sót és a cukrot, a tojássárgákat, a felfuttatott élesztőt és elkezdem dagasztani, majd kis adagokban adom hozzá a maradék tejet. Amikor már szép sima a tészta, akkor hozzáadom az olajat is és ezzel még tovább dagasztom, majd letakarom és 1 órán át kelesztem.
A megkelt tésztát lisztezett felületen megformázom, majd fél centi vastagra nyújtom (én a nagysága miatt 4 részletben nyújtottam ki). Nagyjából 7*7 cm-es négyzeteket vágok belőlük. A bukták esetében a közepébe teszem a tölteléket és feltekerem, majd a végüket benyomkodom és szorosan egymás mellé helyezem a tepsiben, így szépen csak felfelé fognak kelni és nem tudnak majd szétnyílni. A túrós töltelék összetevőit egy villával alaposan elkeverem, a tészta közepébe teszem, majd a töltelékre hajtom a tészta négy sarkát, és jó alaposan összenyomom őket, de ezek esetében hagyok helyet köztük, hogy ne nőjenek össze a sülés során. 
További 15 percig pihentetem őket ez idő alatt előmelegítem a sütőt, majd megkenem egy felvert tojással és szép aranybarnára sütöm, ez nekem nagyjából 30 perc volt.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése