2020. április 3., péntek

Aranygaluska

#10
A böjti időszak lassan a végéhez közeledik, de nekünk valahogy szinte minden héten a húsmentes pénteki ebéd édességre sikeredett, pedig ez egyáltalán nem volt tudatosan így tervezve. Egy kiadós zöldségleves után például két napig is jól lakott vele őt fős családunk. 
Gyerekkoromban ez is egy olyan sütemény volt, amit általában Apukám Édesanyja, Nagymama sütött, és valahogy ez is úgy emlékszem mindig, hogy lábosban sült. Éreztem a számban az ízét, amikor lapozgattam a szakácskönyvet és rátaláltam erre a receptre. Ahogyan azt már egyszer említettem, amikor valamilyen klasszikus édes süteményhez, vagy ilyen ebédhez keresek receptet mindig Borbás Marcsi Édes Békeidők könyvéhez nyúlok, és sose csalódtam még, ahogyan most sem.

Hozzávalók: 
50 dkg liszt
3 tojássárgája
3 dkg élesztő
3 dl tej
fél kk. só
fél citrom reszelt héja (lehetőleg bio)
10 dkg vaj
2 tk. cukor
15 dkg cukros darált dió
fél citrom reszelt héja
10 dkg vaj vagy margarin

Elkészítési idő:2 óra
Sütési hőfok: 180°


A lisztet egy tálba szitálom, összekeverem a sóval, 1 tk. cukorral és a citromhéjjal, majd a közepébe mélyedést csinálok. Az élesztőt 1 dl langyos tejben felfuttatom, 1 tk. cukorral és egy csipetnyi liszttel, a puha vajat pedig habosra keverem a tojássárgákkal. A liszthez adom a felfuttatott élesztőt és a vajas-tojásos keveréket is, majd elkezdem dagasztani é a tejet lassan adagolom hozzá. Amikor szépen összeállt egy gombóccá, meleg helyen 30-40 percig kelesztem. Ez idő alatt összekeverem a diót, ugyanannyi cukorral, esetünkben 15 dkg darált dió-15 dkg cukor, belekeverem a citromhéjat és megolvasztom a vajat, valamint sütőpapírral kibélelek egy tepsit, amire ráhelyezek egy kivajazott tortakarikát.
A tésztát lisztezett felületen ujjnyi vastagra nyújtom, majd pogácsaszaggatóval kiszaggatom, nem baj, ha nem mindegyik szabályos kör alakú, a sarkokat mindig hozzá lehet csípni és így lehet hogy az egészet egybe ki lehet szaggatni. Minden darabot megforgatok az olvasztott margarinban és a cukros dióban, és a tortaformában kör alakban elrendezem, lehetőleg úgy, hogy mindegyik szint (nekem 3 lett) teljes legyen. Mielőtt megsütöm, további 20 percig kelesztem, közben előmelegítem a sütőt, és ha megkelt a tészta, akkor 30 perc alatt aranybarnára sütöm. amennyiben hamarabb pirul, levehetitek a hőmérsékletet 170°-ra.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése