2021. január 17., vasárnap

Töpörtyűs pogácsa

Nagyon szeretem a pogácsákat, Nagyikám ennek a nagy mágusa nálunk, de mikor legutóbb megkívántunk családilag hétvégi ebédnek a gulyáslevest töpörtyűs pogácsával, akkor annak én álltam neki. Már többször próbálkoztam ezzel a fajta pogácsával, de sose lett olyan szép leveles, most viszont végre sikerült, de ennek sok idő volt az ára, azonban a lényeg az előre gondolkodás, mert én szombat délután gyúrtam össze és végeztem el a hajtogatásokat, majd egy éjszakát pihent a tészta a hűtőben, és vasárnap délelőtt már csak sütni kellett. Nem kötelező ennyit pihentetni, az utolsó hajtás után is elegendő csak 40 perc, nekem azért volt ez így praktikusabb, mert mindig későn állok neki és így nem éjszaka kellett sütnöm. 

Hozzávalók 2 tepsihez:

50 ml tej

1 kávéskanál cukor

20 g élesztő

40 dkg liszt+a nyújtáshoz

½ evőkanál só

12 dkg margarin

12 dkg tejföl

1 tojás

a hajtogatáshoz:

30 dkg töpörtyű krém

a tetejére:

1 tojás


Elkészítési idő: 3,5 óra pihentetéssel együtt

Sütési hőfok: 200 fok

 



Meglangyosítom a tejet, beleszórom a cukrot, egy csipetnyi lisztet és belemorzsolom az élesztőt, majd hagyom felfutni. Egy tálba szitálom a lisztet, hozzávegyítem a sót, majd jöhet a puha margarin, a tejföl és a tojás, valamint a felfuttatott élesztő. Alaposan kidagasztom a tésztát, és lefedve, meleg helyen 40 percig kelesztem.

Lisztezett felületen nagyjából 3-4 mm vastagra nyújtom a tésztát, amit megkenem a tepertőkrém felének kétharmadával. Ezután következik a hajtogatás: képzeletben elharmadolom a tésztát, behajtom a bal oldalát, majd erre rá a jobb oldalát és megkenem a krém felének maradék egyharmadával, majd hosszában is háromba hajtom a tésztát. Fóliába csomagolom, majd hűtőbe teszem, és 40 percig pihentetem, ami után ezt a hajtogatási folyamatot megismétlem a töpörtyűkrém másik felének bedolgozásával. Ezután újabb legalább 40 percre fóliázva a hűtőbe teszem, de ez lehet akár egy éjszaka is, akkor még jobban összeáll a tészta.

Lisztezett felületen kinyújtom, berácsozom a tetejét, pogácsaszaggatóval kiszúrom és sütőpapírral bélelt tepsire helyezem őket, majd újabb 20 percig kelesztem. Ezután megkenem az enyhén felvert, sóval ízesített tojással és 200 fokos, légkeveréses sütőben 20 percig sütöm.



A recept megjelent a Kifőztük magazin januári számában. 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése