2020. november 19., csütörtök

Cukros briós

Iskolás koromban a tízórais dobozunkban Anyukám igyekezett mindig mást csomagolni nekünk. Volt köztük szendvics, pogácsa, és különféle péksütemények is. Március óta itthon szinte minden pékárut én sütök a családnak, legyen szó kenyérről - itt a kovászos is természetesen porondon van -, kalácsról, zsemléről, kifliről, túrós batyuról és minden másról, így amikor elérkezett a szeptember és már nekünk is lett egy iskolásunk, alig vártam, hogy neki is süthessek sok-sok finomságot. Az ő uzsonnás dobozába nem került még boltban vett pékáru, így volt ez a héten is, amikor már egy régóta tervezett dologgal próbálkoztam, a brióssal. Mikor délután hazaért az iskolából, már egyből érezte az illatok alapján, hogy ma sütöttem valamit, és mikor elmondtam neki, hogy mit, felcsillant a szeme, hogy akkor holnap vihet azt tízóraira? Ezek a szemek és mosolyok minden fáradozást megérnek!
 

Hozzávalók 16 darabhoz:

50 dkg liszt

8 dkg porcukor

csipetnyi só

2 dl tej

1 kk. cukor

1 kk. liszt

20 g élesztő

2 tojás

10 dkg puha vaj

1 tojás a kenéshez 

1 cs. vaníliás cukor a szóráshoz

Elkészítési idő: 2 óra

Sütési hőfok: 180°

 

Egy nagy tálba szitálom a lisztet, amit összevegyítek a sóval és a porcukorral. A tejet meglangyosítom, elkeverem benne a cukrot és a lisztet, majd belemorzsolom az élesztőt és hagyom felfutni. A lisztes keverék közepébe ütöm a tojásokat, hozzáadom a felfuttatott élesztőt és a puha vajat, majd géppel vagy kézzel alaposan kidagasztom a tésztát. Fóliával és konyharuhával lefedve 40 perc alatt duplájára kelesztem.

16 egyforma kis cipót formázok a tésztából, melyeket egyesével gömbölyítek és lefedve újabb 15 percig pihenni hagyom őket. Minden egyes gombócból nagyjából 40 centi rudat sodrok, melyeket egyesével lazán feltekerek és a végét az aljára behajtom. Nem jó szorosan tekerni, mert akkor nagyon fel fog púposodni sülés közben. Megkenem őket felvert tojással, majd további 30 percig pihentetem. Előmelegítem a sütőt, és amikor letelt a kelesztési idő, újból megkenem a briósokat, megszórom őket vaníliás cukorral és 20-25 perc alatt aranybarnára sütöm.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése